جت پرینتر

جت پرینتر لیزری چیست؟

جت پرینتر لیزری

در این مقاله قصد داریم تاریخچه جت پرینتر لیزری را برای شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید :

تاریخچه صنعت چاپ:

انسان‌ها در طول تاریخ همواره سعی کرده‌اند نقوش و علائمی را به منظورهای خاص بر روی سطوح مختلف ثبت نمایند.
قدیمی‌ترین نقوش کشف شده بر روی دیوار غارها بیش از ۴۵ هزار سال قدمت دارند.
پس از گذشت سالیان و پیدایش خط، انسان‌ها از پوست حیوانات برای ثبت آثار خود و نوشتن استفاده کردند و بعدها کاغذهایی که از الیاف گیاهی ساخته شد، جایگزین پوست و کاغذ پوستی گردید.

اما صنعت چاپ از زمان ساخت حروف قالبی و کنار هم قرار دادن آن‌ها (حروف چینی) تا چاپ به وسیله انواع جت پرینتر پیشرفته امروزی، قدمتی هزار ساله دارد.

قبل از پیدایش صنعت چاپ، همه آثار با دست ثبت می‌شدند اما در سال ۱۰۴۰ میلادی یک کیمیاگر چینی به نام پیشنگ حروف الفبا را با استفاده از گل و یک چسب مخصوص ساخت سپس آن‌ها را در کوره پخت تا محکم شوند. او مخلوطی از خاکستر، موم و رزین را روی آن حروف می‌مالید و صفحه‌ای را که حروف روی آن قرار داشتند حرارت می‌داد تا نقش حروف بر روی صفحه منتقل شود.

در قرن پانزدهم میلادی، یوهانس گوتنبرگ دستگاهی از جنس فلز ساخت که می‌توانست به صورت متحرک نسخه‌های متعددی از یک کتاب را چاپ کند.
او اولین نسخه چاپ متحرک را که یک انجیل بود در سال ۱۴۴۵ تمام کرد.
در سال ۱۷۹۶ میلادی، شخصی به نام آلوئیس زنه فلدر آلمانی، لیتوگرافی یا چاپ سنگی را اختراع نمود که می‌توانست در حدود ۷۵۰ صفحه را به خوبی چاپ کند.

در این روش نقش مورد نظر به وسیله یک قلم تیز یا عمل یک اسید (تیزاب) بر سطح سنگ ایجاد می‌شود.
سپس قسمت‌هایی از سنگ را که نباید چاپ شود مرطوب می‌کردند و قسمت‌های خشک مرکب را جذب می‌کرد.

جت پرینتر لیزری دستی

 

اولین جت پرینتر لیزری:

 

اولین جت پرینتر لیزری که به کمک پرتو لیزر عمل چاپ را انجام می‌داد در سال ۱۹۷۷ توسط مهندس “گری استارک-ودر” اختراع شد.
در واقع گری استارک نوع پیشرفته‌ای از دستگاه کپی یا زیراکس را که در سال ۱۹۳۸ توسط چستر کارلسون ساخته شده بود با اضافه کردن چند ویژگی جدید و به‌کارگیری پرتو لیزر اختراع نمود.
او در دوران تحصیل در زمینه هولوگرافی، روی لیزرها (منبعی از نور شدیدا تقویت‌شده) مطالعه کرده بود و می‌خواست بداند می‌توان لیزرها را به پرینترها آورد یا خیر.

لازم به ذکر است که انواع چاپگرهای دیگر مانند چاپگرهای جوهر افشان و چاپگرهای سه بعدی نیز تقریباً در همان دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی پا به عرصه ظهور نهادند.
چاپ جوهر افشان قطرات جوهر را بر روی کاغذ و بسترهای پلاستیکی با نیروی رانشی پاشیده و یک تصویر دیجیتالی را چاپ می کند.
چاپگرهای سه بعدی نوعی از چاپگرهای پیشرفته هستند که قادرند هر گونه جسم سه بعدی را با هر نوع پیچیدگی تولید کنند.

و اما جت پرینتر لیزری انواع مختلفی دارند.
نوع تک رنگ این چاپگرها با سرعت و دقت بالای چاپ، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای چاپ متون در تعداد زیاد هستند.
جت پرینتر لیزری رنگی نیز برای چاپ عکس‌های رنگی دارای کیفیت بسیار خوبی هستند اما به دلیل قیمت بالایی که دارند برای مصارف خانگی و عمومی مناسب نیستند.

در واقع دستگاهی که گری استارک ودر به نام شرکت زیراکس ساخته بود می‌توانست همه چیز را حتی روی شیشه چاپ نماید.
این دستگاه اولین دستگاهی بود که می‌توانست متون و تصاویر را به طور مستقیم از رایانه دریافت و چاپ نماید.

جت پرینتر لیزری

 

فرآیند چاپ در جت پرینتر لیزری:

فرآیند چاپ لیزری یک فرآیند چاپ دیجیتالی الکترو استاتیکی است.
تصاویر یا نوشته‌ها با عبور دادن مکرر باریکه‌ی لیزری به سمت عقب و جلو روی استوانه بارداری به نام درام ایجاد می‌شوند.
در واقع، پرتو لیزر الگوی باردار غیر یکنواختی را روی سطح درام ایجاد می‌نماید.
آنگاه درام، جوهر پودری باردار شده‌ای را به صورت الکتریکی جمع‌آوری کرده و روی کاغذ منتقل می‌کند. در این مرحله، توسط گرما، تصویر، نوشته یا هردو بر روی کاغذ به طور دائمی جوش می خورند.

لیزر مارکینگ چیست؟

نوع دیگری از چاپگرهای لیزری وجود دارند که برای حکاکی متون و نقوش روی سطوح مختلف مثل فلزات، چوپ، پلاستیک فشرده و غیره به کار می‌روند. این مدل جت پرینتر لیزری اصطلاحاً به “جت پرینتر لیزری” یا “لیزر مارکینگ” معروف شده‌اند.

در سال ۱۹۶۰ تئودور میمن اولین لیزر یاقوتی را اختراع کرد که به طور گسترده به عنوان اولین لیزر نوری قابل دوام در نظر گرفته می‌شود. اما گوردون گولد به عنوان اولین کسی بود که از کلمه “لیزر” استفاده کرد و برخی نیز معتقدند که او اولین لیزر نوری را اختراع کرد. به هر حال لیزر نوری بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۰ پا به عرصه ظهور گذاشت و تا به امروز در صنایع زیادی برای برش و حکاکی، کاربرد پیدا کرده است.

برای ایجاد لیزر نوری که نوع CO2 آن امروزه بسیار کاربرد دارد، در واقع از لوله‌ای استفاده می‌شود که با مخلوطی از گازها (اغلب نیتروژن، هلیوم و دی اکسید کربن) پر شده است و آینه هایی در دو انتهای این لوله قرار دارد. سپس مولکول‌های گاز به وسیله انرژی الکتریکی ارتعاش پیدا می‌کنند و نوری را از خود ساطع می‌کنند که بین دو آینه به جلو و عقب باز می‌گردد.

بخش کوچکی از نور در یک انتهای لوله از یک آینه نیمه انتقال دهنده، خارج می شود اما بیشتر نور به سمت آینه دیگر منعکس می‌شود. سپس این بخش کوچک از نور از یک عدسی عبور می‌کند و در آنجا باریک می‌شود و روی نقطه ای با اندازه دقیق با انرژی زیاد متمرکز می‌شود.

اولین جت پرینتر لیزری توسط مهندس بیل لاوسون، بناینگذار شرکت ماشینکاری لیزری در سال ۱۹۸۱ ساخته شد.

شیوه کار این دستگاه اینگونه بود که قطعه‌ای که باید روی آن حکاکی می‌شد را روی میز حکاکی قرار می‌دادند. سپس یک اسکنر طرح مورد نظر را اسکن می‌کرد و سیگنال‌های آن را به پرتو لیزر داده و پرتو لیزر را خاموش و روشن می‌کرد و میز حکاکی نیز یک حرکت نوسانی را به اطراف انجام می‌داد تا طرح مورد نظر بر روی قطعه، چاپ شود.

با این حال، صنایع دستی لیزری و مفهوم حکاکی لیزری در صنعت به خوبی شناخته شده نبودند تا اینکه “تام رودی زاردن”، حدوداً در سال ۱۹۷۸، اولین دستگاه حکاکی لیزری را خریداری کرد. او می‌گوید: «ما برای خرید این دستگاه ۵۰۰۰۰ دلار پرداخت کردیم.  هر پنی را که می توانستیم جمع کردیم و ۲۵۰۰۰ دلار از یکی از اعضای خانواده قرض گرفتیم. این هنوز کاملاً کافی نبود و ما به بیل مقداری پول بدهکاریم.»

پاپ لنر می گوید: «ما در همان سال اول فقط یک دستگاه را فروختیم. ماشین بعدی که فروختیم به مردی بود که خلبان هواپیما بود ولی می‌خواست حرفه خود را تغییر دهد و وارد حکاکی لیزری شود. از زمان به تدریج تجارت این دستگاه آغاز شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *