بسته بندی تخم مرغ

تخم دو زرده چه ویژگی هایی دارد

تخم دو زرده

تخم دو زرده چه ویژگی هایی دارد ؟

اصطلاح تخم دو زرده در فرهنگ ما ایرانیان، بیش از آنکه به معنای واقعی آن یعنی همان تخم‌مرغ دو زرده به کار برده شود، به عنوان یک ضرب‌المثل کاربرد دارد. وقتی می‌گویند فلان شخص تخم دو زرده گذاشته، کنایه از آن است که کار بزرگی را به انجام رسانیده است. اما در واقعیت، گاهی اوقات مرغ‌ها به دلایلی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، تخم دور زرده می‌گذارند.

تخم دو زرده

دلایل تشکیل تخم مرغ‌های دو زرده

برخی از پرورش دهندگان مرغ معتقدند که کمبود نوررسانی به مرغ‌ها موجب تشکیل تخم‌مرغ‌های دو زرده می‌شود. در واقع این موضوع، زمانی ممکن است اتفاق بیفتد که تخمدان مرغ دو تخمک به طور همزمان آزاد سازد. این پدیده در مرغ‌های جوان که به تازگی عمل تخم‌گذاری را آغاز کرده‌اند، بیشتر دیده شده است.

البته فقط مرغ های جوان نیستند که میتوانند تخم دو زرده بگذارند. بلکه این نوع تخم‌ها در اثر عدم تعادل هورمونی در مرغ‌های مسن و مرغ‌هایی که تومور تولید مثل دارند نیز اتفاق می‌افتد.

تشکیل تخم‌مرغ‌های دو زرده شباهت بسیار زیادی به دوقلو زایی انسان دارد. درون چشمان مرغ‌ها، غده‌ای وجود دارد که نسبت به تابش نور حساس است و موجب تحریک تخمدان برای تشکیل و آزادسازی تخمک می‌شود. به طور طبیعی تخمدان مرغ در طول ۲۴ ساعت یک تخمک آزاد می‌سازد، اما هنگامی که دو عدد تخمک به طور همزمان آزاد شود و در مجرای تخمک قرار گیرند، ممکن است هر دو تخمک درون یک پوسته قرار گیرند و در نتیجه دو عدد زرده در یک تخم‌مرغ تشکیل گردد.

گاهى اوقات تخم‌مرغ در داخل تخم‌مرغ دیگر دیده مى‌شود. علت آن را این‌طور توجیه مى‌کنند که ممکن است تخم‌مرغ کاملى که نزدیک به دفع است در اثر ترسیدن مرغ یا حرکات دیگر دوباره به طرف شیپور برگردد. در این صورت پس از آرامش، تخم‌مرغ دوباره در مجرا شروع به حرکت مى‌نماید و مجدداً آلبومین و غشاها و پوسته به دور آن تشکیل مى‌شود و تولید تخم‌مرغ بزرگى مى‌کند که تخم‌مرغ کامل اولیه در داخل آن قرار گرفته است.

یکی از مسائلی که باید در مورد تخم‌مرغ‌های دو زرده به آن توجه نمود این است که از آن‌ها به هیچ عنوان نباید برای جوجه‌کشی استفاده کرد چون فضای کافی برای رشد دو جنین وجود ندارد.

عوامل متعددی می‌توانند بر روی عملکرد تخمدان مرغ تأثیرگذار باشند. این عوامل شامل شرایط نگهداری، تغذیه، ژنتیک و … می‌باشد.

اینکه گفته شود نژادهای خاصی از مرغ، تخم دو زرده می‌گذارند، سخن درستی نیست ولی نژادهای درشت و سنگین وزن به دلایل ژنتیکی، تمایل بیشتری به تولید تخم‌مرغ‌های دو زرده دارند.

تخم دو زرده

ارزش غذایی تخم‌مرغ‌های دو زرده

ناگفته پیداست که ارزش غذایی تخم‌مرغ‌های دو زرده بیشتر از تخم‌مرغ‌های معمولی است زیرا دارای پروتئین بیشتری هستند. از طرفی میزان کلسترول آن‌ها نیز بیشتر از تخم‌مرغ‌های معمولی است. به همین دلیل مصرف‌کنندگان تمایل کمتری برای خرید تخم‌مرغ‌های دو زرده دارند.

چگونه تخم‌مرغ دو زرده را تشخیص دهیم؟

تخم‌مرغ‌های دو زرده معمولاً درشت‌تر از تخم‌مرغ‌های یک زرده هستند و وزن آن‌ها به دلیل وجود دو زرده و سفیده بیشتر، بیش از ۷۰ گرم می‌باشد. این در حالی است که تخم‌مرغ‌های معمولی دارای وزنی بین ۵۰ تا ۶۰ گرم هستند. البته به ندرت ممکن است تخم‌مرغ سه زرده به وجود آید و غالباً ناراحتی شدیدی برای مرغ ایجاد نموده و موجب تلف شدن مرغ می‌شود.

بسته بندی تخم مرغ دو زرده

این نوع تخم مرغ ها بعلت حجم بیشتر نسبت به دیگر تخم مرغ ها در زمان بسته بندی به دستگاهی نیاز دارند که بدون آسیب به تخم مرغ و بدون شکستن آن، عمل چاپ و بسته بندی تخم مرغ را انجام دهد. جت پرینتر تخم مرغ آرین بهرنگ از نمونه دستگاه های پیشرفته می باشد که میتوان آن را  برای انواع شانه ها و انواع تخم مرغ ها تنظیم کرد. البته به دلیل تعداد پایین تولید تخم مرغ دو زرده از جت پرینتر دستی هم میتوان استفاده کرد.

نتیجه‌گیری:

دلیل اصلی به وجود آمدن تخم‌مرغ دو زرده، اختلال در کار تخمدان مرغ است که موجب می‌شود تخمدان مرغ در یک سیکل یک روزه که به جای اینکه فقط یک تخمک آزاد سازد، دو تخمک رها ساخته و این دو تخمک درون یک پوسته قرار گیرند. این موضوع در مرغ‌های جوان بالغ که تازه عمل تخم‌گذاری آن‌ها شروع شده یا مرغ‌های مسن که در پایان دوران تخم‌گذاری هستند بیشتر اتفاق می‌افتد. ارزش غذایی و میزان کلسترول تخم‌مرغ‌های دو زرده بیشتر از تخم‌مرغ‌های معمولی است و اندازه و وزن آن‌ها نیز بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *